>

Sunday, October 26, 2014

Fungsi dan Faedah Vitamin C

Vitamin C juga dikenali sebagai asid askorbik. Ia adalah vitamin larut air. 



Fungsi Vitamin C Dalam Badan

Vitamin C melakukan dan menyokong banyak fungsi penting dalam di dalam tubuh kita. Fungsi-fungsi penting vitamin C adalah seperti berikut :
  • vitamin C adalah nutrien yang penting untuk pembentukan dan penyelenggaraan kolagen dalam tubuh, yang diperlukan untuk pertumbuhan, kesihatan, dan pembaikan tulang, tendon, dan tulang rawan.
  • vitamin C berfungsi sebagai antioksidan, mengurangkan kesan-kesan tekanan oksidatif dalam badan.
  • vitamin C memainkan peranan penting dalam fungsi otak dengan mengambil bahagian dalam sintesis norepinephrine, neurotransmitter.
  • vitamin C juga penting untuk pembentukan lapan enzim yang berbeza yang membantu mengawal berbagai proses kimia badan, dan ia adalah antioksidan kuat yang melindungi kesihatan dan integriti sel.
  • vitamin C memainkan peranan penting dalam sintesis carnitine, yang membantu menukarkan lemak kepada tenaga.
  • vitamin C meningkatkan penyerapan zat besi heme, yang merupakan elemen penting dalam hemoglobin. Hemoglobin adalah sebahagian daripada darah yang mengangkut oksigen ke seluruh badan.

Vitamin C adalah nutrisi yang agak lembut. Ia terurai pada suhu 190 darjah Celsius. Oleh itu, vitamin C boleh musnah dengan suhu yang sangat panas atau dengan cara memaasak menggunakan suhu yang tinggi seperti merebus, memanggang, atau menggoreng.

Merebus buah-buahan dan sayur-sayuran yang mengandungi Vitamin C tidak akan memusnahkan nutrien, tetapi ia tidak mudah dikeluatkan ke dalam air. Jika air yang dibuang, manfaat nutrisi yang hilang.
   
Sumber Vitamin C.

Vitamin C boleh didapati dalam kebanyakan buah-buahan dan sayur-sayuran. Makanan tinggi vitamin C termasuk:
  •      kiwi
  •      betik
  •      buah-buahan sitrus (oren, limau, lemon, anggur, dan lain-lain)
  •      parsley
  •      brokoli
  •      kentang
  •      pisang
  •      lobak

Beberapa jenis daging juga mengandungi sejumlah kecil vitamin C, terutama hati dan tiram, dan ia boleh didapati dalam pelbagai jenis susu, termasuk susu ibu.

Dos Yang Disyorkan

  • Lelaki memerlukan sekurang-kurangnya 90 mg setiap hari dengan had atas tidak melebihi 2,000 mg.
  • Wanita memerlukan sekurang-kurangnya 75 mg setiap hari dengan had atas tidak melebihi 2,000 mg.
  • Wanita hamil memerlukan sekurang-kurangnya 85 mg setiap hari dengan had atas tidak melebihi 2,000 mg.
  • Perokok memerlukan sekurang-kurangnya 35 mg setiap hari lebih daripada yang tidak merokok.

Bagi individu yang tidak mendapat cukup Vitamin C melalui pemakanan biasa mereka, nutrien ini boleh didapati dalam pelbagai bentuk tambahan, termasuk kapsul, tablet, serbuk minuman, bersama-sama dengan multivitamin spektrum yang luas. Malah, vitamin C adalah makanan tambahan yang paling banyak diambil di dunia, dan ia sering ditambah kepada bijirin yang diperkaya, minuman, dan roti juga.

Pada masa yang sama, terlebih dos Vitamin C boleh menghasilkan kesan sampingan yang tidak sihat seperti cirit-birit, loya, insomnia, dan sakit kepala. Individu yang berbeza boleh membangunkan gejala-gejala ini pada tahap dos yang berbeza berdasarkan kadar penyerapan nutrien.

Faedah Kesihatan


Beberapa fakta yang paling menarik tentang Vitamin C adalah berkaitan dengan manfaat sejagat hampir untuk kesihatan yang baik secara keseluruhan. Selain sifat pemeliharaan tubuhnya, Vitamin C mempunyai pelbagai manfaat kesihatan tambahan, termasuk:
  •      Mengurangkan risiko untuk kanser tertentu
  •      meningkatkan kolesterol
  •      Peningkatan bilangan sel darah putih
  •      Mengawal alergi dan maklum balas autoimun
  •      Meningkatkan pengawalan tahap glukosa darah
  •      Melindungi terhadap penurunan kognitif
  •      Mengurangkan risiko mendapat katarak

Dengan pelbagai manfaat kesihatan, dos besar vitamin C telah digunakan sebagai sebahagian daripada rawatan eksperimen untuk kanser terminal yang berbeza, AIDS, dan penyakit lain.

Individu Yang Berisiko Uuntuk KekuranganVitamin C

Jika kita makan makanan yang sihat dan pelbagai yang terdiri dari susunan buah-buahan dan sayur-sayuran, tidak mungkin kita akan mengalami kekurangan vitamin C. Walau bagaimanapun, orang-orang tertentu mungkin lebih berisiko untuk kekurangan vitamin C daripada yang lain termasuk:
  •      Perokok
  •      Orang-orang sering terdedah kepada asap rokok
  •      Orang dengan gangguan malabsorption
  •      Orang yang mempunyai diet yang sangat terhad
  •      Bayi yang diberi susu lembu sebagai sumber utama nutrien

Sihat Dengan Vitamin C Shaklee

Vitamin C sangat penting untuk kesihatan kita, dan cara mudah untuk mendapatkannya adalah makan suplement Vitamin C Shaklee. Dos yang disediakan dalam setiap tablet adalah sangat-sangat bersesuaian dengan keperluan tubuh badan kita. 


Sustained Release Vitamin C Shaklee mengandungi 500mg kandungan vitamin C dalam setiap tablet. Walaupun dos 500mg tetapi ia akan mengeluarkan 100mg sahaja pada setiap jam bersesuaian dengan fungsi tubuh yang hanya menampung sedikit dos vitamin C pada satu-satu masa. Jadi, vitamin C shaklee yang kita makan tidak akan berlaku pembaziran. Dan tubuh kita mendapat cukup bekalan vitamin C pada satu masa tertentu.


Chewable Vitamin C Shaklee pula mengandungi 100mg kandungan vitamin C dalam setiap tablet. Kita hanya perlu makan sebiji pada satu-satu masa. Ia tidak mempunyai 'sustained release'. Jadi sebiji sudah cukup pada satu masa. Jika kita mahu dapatkan bekalan 300mg vitamin C, jarakkan sekurang-kurangnya sejam pengambilan, atau lebih baik kita jadualkan cara pengambilan iaitu sebiji pagi, sebiji tengah ahri dan sebiji malam. Kandungan vitamin C dalam Chewable Vita C ini bersesuaian dengan kanak-kanak. Jadi vitamin c ini popular di kalangan kanak-kanak kerana ianya boleh dikunyak begitu sahaja. 

Jom tingkatkan kesihatan dengan suplemen Shaklee dan kecantikan dengan set penjagaan wajah Shaklee, hubungi saya segera. 

Anda boleh dapatkan khidmat nasihat percuma untuk produk Shaklee sekiranya membeli di Daily Vitamin Shoppe

Salbiah Karim : 012.2929.306
SID 954066 FB:  Salbiah Karim 

Pengedar Shaklee di Putrajaya. COD area berhampiran dan pengeposan ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.

Saya juga merupakan penegdar di kawasan berikut:

Pengedar Shaklee di Putrajaya
Pengedar Shaklee di Bandar Tasik Selatan
Pengedar Shaklee di Pekan Sg Besi
Pengedar Shaklee di Bandar Baru Bangi 
Pengedar Shaklee di Serdang
Pengedar Shaklee di Kajang

Pengedar Shaklee Bandar Baru Bangi: Puan Azza  / Puan Fiza
Pengedar Shaklee Seremban : Puan Maizun
Pengedar Shaklee Terengganu : Puan Wani
Pengedar Shaklee Perlis : Puan Zuraidah
  

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


Klik DISINI untuk ORDER

2 comments: