>

Thursday, October 9, 2014

Faedah Penyusuan Susu Ibu

Penyusuan susu ibu adalah cara yang terbaik untuk memberi makan kepada bayi. Pakar mengesyorkan bayi perlu diberi susu ibu sepenuhnya sehingga 6 bulan. Ini bermaksud tiada makanan atau minuman lain selain dari susu ibu. Banyak faedah susu ibu untuk ibu dan anak itu sendiri.

Apabila bayi berusia 7 bulan, barulah dimulakan dengan makanan pejal yang sesuai untuk bayi disamping meneruskan penyusuan susu ibu sehingga bayi 24 bulan. Penyusuan susu ibu memberikan manfaat kesihatan untuk bayi sehingga tahun kedua hidup mereka dan seterusnya. Semakin lama bayi menyusu susu ibu, semakin besar manfaatnya.

set menyusu shaklee pengedar shaklee putrajaya
Syasya Qasrina

Faedah Penyusuan

Faedah/Manfaat Susu Ibu
  • menyediakan semua keperluan pemakanan bayi bagi enam bulan pertama
  • melindungi bayi anda daripada jangkitan
  • lebih mudah dihadam berbanding susu lain
  • kulit ke kulit semasa menyusui menggeratkan hubungan ibu dan anak
  • rendah risiko untuk bayi mendapat berat badan berlebihan/obes
  • tahap IQ yang lebih tinggi dan lebih baik

Faedah Untuk Ibu
  • mengurangkan pendarahan selepas bersalin dan membantu rahim kembali ke normal
  • lebih cepat mendapat berat badan asal sebelum hamil
  • melambatkan proses kesuburan iaitu bagus untuk jarakkan kehamilan seterusnya
  • mengurangkan risiko kanser tertentu
  • tulang menjadi lebih kuat

Faedah Untuk Keluarga
  • bayi yang sihat bermakna kurang mendapat sakit dan keperluan untuk ubat-ubatan kurang
  • penyusuan susu ibu adalah murah berbanding dengan susu formula
  • penyusuan susu ibu adalah selamat dan mudah

Selepas membaca entry ini adakah anda nekad untuk meneruskan susu ibu untuk anak atau memberikan susu ibu untuk anak yang seterusnya?

Jika saya, jawapannya YA, saya bernekad untuk memberikan susu ibu sepenuhnya kepada anak jika saya dimurahkan rezeki untuk memiliki bayi selepas ini. 

Dahulu pengetahuan saya tentang susu ibu amatlah kurang. Anak pertama saya tidak dapat susukan dengan susu ibu sepenuhnya. Mungkin tiada rezeki susu ibu untuk anak saya pada waktu itu kerana anak ditahan di wad  dan dikuarantin selama 6 hari menyebabkan tiada rangsangan daripada bayi. Dan saya perah pun tiada susu yang keluar. Mungkin silap saya juga tidak mencuba kaedah yang lain. Untuk anak kedua pula saya sempat menyusukan anak sepanjang tempoh berpantang sahaja. Masa tu, ilmu pon masih kurang, saya terpaksa tinggalkan anak di kampung dan ke luar negara selama 10 hari. Dan ambil masa beberapa minggu untuk ambil anak semula. Dalam tempoh peninggalan tu anak hanya minum susu formula, dan bila saya balik dia menolak untuk menyusu badan. Akhirnya saya pasrah saja. Masa tu pengetahuan memang sangat-sangat kurang.

Jika sekarang banyak maklumat mengenai penyusuan susu ibu yang boleh kita dapat di internet. Malah terdapat group dan forum yang menyokong penyusuan susu ibu. Jika susu semakin berkuraang, tak perlu risau. Banyak cara dan kaedah yang boleh diamalkan. Dengan mengamalkan makanan seimbang ataupon mengambil makanan sebagai 'milk booster'.

Kali ni saya nak memperkenalkan 'milk booster' Shaklee. Antara vitamin shaklee yang boleh diambil untuk meningkatkan dan memekatkan susu ibu ialah ESP dan Alfalfa. Kita juga boleh mengambil vitamin yang lain seperti kalsium , vitamin B dan vitamin C. Tapi hari ni saya nak kenalkan set penyusuan bajet dahulu.

1. ESP (Energy Soy Protein)

Susu ibu yang dihasilkan mengandungi penuh nutrisi dan mengandungi antibodi yang dapat meningkatkan sistem imunasi bayi.

set menyusu  esp

Faedah ESP untuk ibu menyusu

  • Memberi dan menambahkan tenaga supaya segar dan tidak letih
  • Menambah dan memekatkan susu
  • Menegangkan payudara
  • Membina dan memperbaiki tisu badan
  • Kulit berseri, cantik, halus, gebu
  • Memulihkan pigmentasi
  • Memudar dan menghilangkan parut
  • Memudar dan menghilangkan stretch mark

2. Alfalfa Complex


set menyusu  alfalfa


Faedah Alfalfa untuk ibu menyusu
  • Menambahkan susu badan (milk booster)
  • Merawat keputihan
  • Menganjalkan semula payudara
  • Merapatkan semula miss v
  • Mencuci hati, darah dan usus
  • Melegakan keletihan
  • Merawat alergik/resdung
  • Meneutralkan asid dalam badan


Jom tingkatkan kesihatan dengan suplemen Shaklee dan kecantikan dengan set penjagaan wajah Shaklee, hubungi saya segera. 

Anda boleh dapatkan khidmat nasihat percuma untuk produk Shaklee sekiranya membeli di Daily Vitamin Shoppe

Salbiah Karim : 012.2929.306
SID 954066 FB:  Salbiah Karim 

Pengedar Shaklee di Putrajaya. COD area berhampiran dan pengeposan ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.

Saya juga merupakan penegdar di kawasan berikut:

Pengedar Shaklee di Putrajaya
Pengedar Shaklee di Bandar Tasik Selatan
Pengedar Shaklee di Pekan Sg Besi
Pengedar Shaklee di Bandar Baru Bangi 
Pengedar Shaklee di Serdang
Pengedar Shaklee di Kajang

Pengedar Shaklee Bandar Baru Bangi: Puan Azza  / Puan Fiza
Pengedar Shaklee Seremban : Puan Maizun
Pengedar Shaklee Terengganu : Puan Wani
Pengedar Shaklee Perlis : Puan Zuraidah
  

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Klik DISINI untuk ORDER

0 comments:

Post a Comment