>

Wednesday, September 24, 2014

10 Gejala Menopause Di Kalangan Wanita Dan Bagaimana Menghadapinya

10 Gejala Menopause Di Kalangan Wanita Dan Bagaimana Menghadapinya

Sumber gambar: SINI

Ramai wanita yang berusia 50 tahun ke atas akan mula mengalami gejala-gejala menopaus, seperti Hot Flashes (perasaan secara mendadak panas, yang biasanya paling kuat pada muka, leher dan dada), sebelum tempoh haid wanita berhenti. Anda mungkin akan merasa keliru mengapa anda terdedah kepada gejala-gejala ini apabila anda masih mengalami haid anda ataupun mereka yang masih mengalaminya walaupun selepas menopaus berlaku, hakikatnya anda tidak keseorangan! Apa yang kebanyakan wanita diluar sana tidak tahu ialah bahawa menopaus sebenarnya berlaku dalam 3 fasa:
>> Perimenopause <<
>> Menopause <<
>> selepas menopause <<

Apakah Perbezannya?

Perimenopause adalah satu proses perubahan hormon di dalam tubah badan wanita yang menyebabkan kepada putus haid. Ianya merupakan proses semula jadi dan boleh bertahan selama 2 hingga 8 tahun. Pada masa ini, horman estrogen dan hormon-hormon lain mula berubah-ubah kadar pengeluarannya namun tempoh haid adalah tidak berhenti.

Menopaus sendiri biasanya berlaku dalam sekitar usia 50’an dan merupakan kemuncak dalam kehidupan seorang wanita di mana apabila dia tidak lagi mengalami haid selama setahun.

Istilah pasca-menopaus merujuk masa selepas putus haid dan gejala-gejala yang berkaitan dan boleh berlaku selama 5 hingga 10 tahun atau lebih.

Oleh yang demikian, apakah tanda-tanda peralihan menopaus dan bilakah ianya ketika berlaku? Pelbagai gejala yang berkaitan dengan perubahan hormon akan berlaku pada mana-mana peringkat seperti yang diterangkan di atas dan dengan memahami gejala ini adalah sangat membantu anda untuk menghadapinya dengan tenang.
Tanda-Tanda Biasa Semasa Perimenopause

1.    Hot Flashes

Tanda pertama perimenopause adalah perubahan dalam kitaran haid dan haid yang tidak teratur. Salah satu yang pertama akan mula dirasai ialah gejala Hot Flashes iaitu gelombang haba panas dan peluh yang disebabkan oleh perubahan dalam estrogen. Ia adalah salah satu gejala yang agak merisaukan yang akan membawa kepada perassan kebimbangan, tekanan, peningkatan kadar jantung dan perasaan tidak selesa. Hot Flashes akan berlaku hanya beberapa minit sahaja tetapi sesetengah wanita akan mengalami sehingga 10 kali atau lebih dalam sehari.

Berada dalam keadaan bersantai dan membayang sesuatu yang menenangkan (imagery mental) boleh membantu dalam menghadapi Hot Flashes. Sesetengah wanita mendapati akupunktur, yoga, dan makanan seperti tauhu dan susu kacang soya dapat membantu.

2.    Masalah tidur

Perubahan dalam tidur juga berlaku secara semula jadi dengan penuaan. Kebanyakan orang mendapati bahawa mereka memerlukan tidur yang kurang apabila umur semakin meningkat. Walaubagaimanapun, dengan bermulanya gejala menopaus, tidur akan terganggu dengan terjaga di tengah-tengah malam secara tiba-tiba atau menghadapi kesukaran tidur.

Dengan mengurangkan tekanan/stress dan tidur mengikut jadual yang tetap boleh membantu mengurangkan masalah ini. Relaksasi progresif (progressive relaxation) dapat membantu anda bagaimana untuk merehatkan otot anda melalui proses dua langkah. Pertama, anda secara sistematik menegang kumpulan otot tertentu dalam badan anda, seperti leher dan bahu anda. Seterusnya, anda melepaskan ketegangan dan notis bagaimana otot anda rasa apabila anda berehat mereka. Mengambil supplement melatonin membantu sesetengah orang tidur yang lebih baik.

3.    Perubahan emosi

Rasa muram, lebih cepat marah, tertekan boleh berlaku kerana tahap estrogen yang berbeza-beza. Mood anda akan dipengaruhi oleh hormon dan ia adalah penting untuk mengenal pasti perkara ini. Pada masa yang sama juga, berasa lebih cepat marah atau tertekan turut dapat dikaitkan dengan konflik atau berlebihan kerja di pejabat.

Mempunyai rakan baik atau kaunselor untuk bercakap dan bercertia dengan dapat memberikan satu perbezaan yang besar. Jika anda rasa tertekan, tarik nafas yang panjang dan memberi tumpuan kepada relaksasi (relaxation) untuk beberapa ketika boleh membantu.

B Complex: bertindak sebagai anti stress/mengurangkan tekanan serta meminimakan retensi air
Gla Complex: penting untuk penghasilan hormon estrogen dan bagus untuk mengurangkan panas badan/hot flashes

Tanda-Tanda Biasa Semasa Menopaus

4.    Peningkatan gejala Hot Fashes dan berpeluh malam

Berpeluh malam adalah gejala Hot Flashes yang berlaku semasa tidur. Ianya sering berlaku semasa perimenopause, tetapi boleh menjadi lebih buruk selepas pengeluaran estrogen terhenti sama sekali.

Berada dalam keadaan bersantai dan membayang sesuatu yang menenangkan (imagery mental) sebelum tidur, didapati dapat membantu bagi menghadapi situasi ini. Mendengar muzik  yang lembut bagi membantu mendapat relaksasi yang mendalam mental (deep mental relaxation) turut membantu meningkatkan tidur anda.
5.    Keletihan

Rasa lebih letih daripada biasa merupakan gejala yang biasa menopaus.

Sarapan pada waktu pagi yang baik boleh meningkatkan tenaga sepanjang hari. Diet yang sihat buah-buahan dan asid lemak omega-3 (didapati dalam makanan seperti tuna dan salmon) boleh membuat anda berasa lebih berjaga-jaga mental. Regangan latihan, seperti yoga, di siang hari boleh memulihkan tenaga fizikal dan mengambil rehat dan pergi untuk berjalan kaki di alam semula jadi boleh memulihkan tenaga mental.
omega guard shaklee untuk wanita menopause
Omega Guard: untuk kesihatan hati dan mental selepas menopause

6.    Penurun libido

Perubahan dalam nafsu seks berkaitan dengan penurunan estrogen,  akan mempengaruhi dalam aktiviti ini.

Berbincang dengan pasangan anda tentang perasaan anda. Seksualiti berkaitan banyak kepada bagaimana kita merasai tentang diri kita dan pasangan seksual. Keluar beraktiviti hujung minggu yang romantis dan berusaha mengurangkan tekanan boleh memberi kesan yang sangat positif ke atas nafsu seks seseorang.
Tanda-Tanda Biasa Semasa Pasca-Menopause

7.    Kehilangan jisim tulang

Terdapat peningkatan risiko osteoporosis di peringkat pasca menopaus. Ini boleh membawa kepada kes-kes keretakan pinggul dan masalah perubatan serius yang lain. Oleh yang demikian langkah-langkah pencegahan adalah satu kemestian untuk mengelakkan kecederaan.

Wanita perlu mendapatkan banyak kalsium dan vitamin D. Contoh sumber-sumber yang kalsium baik adalah yogurt, susu, dan makanan tambahan seperti supplement vitamin D. Kekerapan melakukan aktiviti senaman boleh membantu menguatkan tulang anda.
Ostematrix: mengelakkan osteoporosis

8.    Kekeringan faraj

Kekeringan faraj adalah sesuaty yang menyakitkan dan rasa ketidakselesaan semasa hubungan seks.

Penggunaan minyak pelincir boleh mengurangkan kekeringan faraj. Sebagai contoh, minyak vitamin E digunakan untuk faraj boleh membantu meningkatkan pelinciran. Herba makanan berasaskan soya dan supplement black cohosh boleh membantu kekeringan mudah dalam sesetengah wanita.
Vita-E Complex: untuk mengimbangi hormon, mengurangkan panas/hot flushes serta mengurangkan kekeringan faraj

9.    Penambahan berat badan

Hormen Estrogen penting membantu mengawal berat badan, bagaimanapun, semakin meningkat umur seseorang wanita, usaha mengekalkan berat badan yang biasa akan menjadi lebih sukar. Ramai wanita berat badan meningkat selepas menopaus. Atas sebab ini, ia adalah sangat penting untuk mempunyai tabiat pemakanan yang sihat dan menjalani gaya hidup yang aktif.

Menyimpan diari makanan boleh membantu mengawal kalori. Makanan seperti biji-bijian, buah-buahan, sayur-sayuran, dan protein tanpa lemak adalah contoh makanan terbaik untuk membantu mengurankan berat badan. Post-menopause juga merupakan masa yang baik untuk memulakan program senaman. Cari sesuatu yang anda menikmati seperti aerobik, bersenam di gimnasium, atau bahkan menari!

10.    Masalah daya ingatan

Setiap orang, lelaki dan wanita, kadang-kadang mengalami kealpaan, atau ingatan singkat. Walau bagaimanapun, ia boleh menjadi lebih kerap selepas menopaus.

Elakkan makanan berlemak dan yang tinggi gula dimana makanab akan membuat anda berasa lembap. Tiga puluh minit senaman aerobik sahaja boleh meningkatkan daya ingatan dan penumpuan. Melakukan senaman otak juga penting. Membaca buku, belajar kemahiran baru, atau memainkan alat muzik merangsang pusat memori otak anda.

Sumber artikel: SINI
******

Jika anda mengalami masalah di atas boleh lah dapatkan vitamin Shaklee bagi mengurangkan gejala-gejala menopause. Kita tidak perlu rasa malu atau rendah diri apabila menghadapi gejala ini. Setiap wanita pasti akan mengalami perkara yang sama.

Jika anda mempunyai saudara mara/ahli keluarga terdekat yang mengalami gejala-gejala ini, boleh mengesyorkan vitamin-vitamin Shaklee yang saya syorkan seperti di atas iaitu B Complex, Gla Complex, Vitamin E, Omega Guard dan juga Ostematrix.


Jom tingkatkan kesihatan dengan suplemen Shaklee dan kecantikan dengan set penjagaan wajah Shaklee, hubungi saya segera. 

Anda boleh dapatkan khidmat nasihat percuma untuk produk Shaklee sekiranya membeli di Daily Vitamin Shoppe

Salbiah Karim : 012.2929.306
SID 954066 FB:  Salbiah Karim 

Pengedar Shaklee di Putrajaya. COD area berhampiran dan pengeposan ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.

Saya juga merupakan penegdar di kawasan berikut:

Pengedar Shaklee di Putrajaya
Pengedar Shaklee di Bandar Tasik Selatan
Pengedar Shaklee di Pekan Sg Besi
Pengedar Shaklee di Bandar Baru Bangi 
Pengedar Shaklee di Serdang
Pengedar Shaklee di Kajang

Pengedar Shaklee Bandar Baru Bangi: Puan Azza  / Puan Fiza
Pengedar Shaklee Seremban : Puan Maizun
Pengedar Shaklee Terengganu : Puan Wani
Pengedar Shaklee Perlis : Puan Zuraidah
  

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.



Klik DISINI untuk ORDER

1 comments:

  1. ibu saya juga ada simptom menopause, dan makan GLA. memang berkesan dan berbaloi.
    http://tipsihatselalu.blogspot.com

    ReplyDelete